9 Ağustos 2013 Cuma

Taraftar değil, takipçi!


Taraftar, sporsever ya da endüstriyel futbolun lügatimize soktuğu müşteri… Artık tüm bu sıfatları gölgede bırakan yeni bir tanım var: Takipçi! Sosyal medya, futbolu da ele geçirdi…

11 kişilik basit bir takım oyunundan bugün milyonları peşinden sürükleyen seküler bir din haline gelen futbolda her şey çok hızlı değişiyor! Ne futbol kulüpleri eskiden olduğu gibi spor faaliyetleri ile sınırlı dernekler, ne de oyuncular sadece yeşil sahalarda yıldızlaşan isimler. Taraftarlık anlayışında da çok şey değişti. Holigan, fanatik, taraftar, sporsever, seyirci ya da müşteri…
Futbolun artık ihtiyaç duyduğu koşulsuz destekleyen, ölümüne sahiplenen duygusal taraftar değil; sporun galibiyeti gibi mağlubiyetini de kabul edecek, daha mantıklı, daha sakin ve elbette daha zengin futbol seyircileri. Değişim sadece taraftar profiliyle sınırlı kalmıyor elbette; artık futbolda rekabetin de alanları değişti. Sadece tribünler değil teknolojinin imkân verdiği her platform futbolseverlerin ablukası altında. Sosyal medyanın tüm dünyayı etkisi altına almış popüler uygulamaları Facebook, Twitter, Instagram ve Foursquare başta olmak üzere taraftar forumları ve futbol blogları, mikro siteler ve tabii ki futbol kulüplerinin kendi web kanalları.

Zirvede Barcelona 

Bugün dünya çapında bin 197 futbol kulübünün toplam 28,7 milyon Twitter takipçisi var. Bu sayı her geçen gün hızla artıyor. Uluslararası sosyal medya araştırma şirketi Folos.im’e göre bu futbol kulüplerinin en başında 8,3 milyon takipçisiyle Barcelona geliyor. Bugün dünyanın en çok izlenen derbi maçı El Clasico rekabetini burada da görüyoruz. Barcelona’nın hemen ardında 6,9 milyon takipçi ile Real Madrid yer alıyor.
Deloitte Futbol Para Ligi’ne göre en çok gelir elde eden iki takım Twitter’da da başı çekiyor. Burada gözler ister istemez Manchester United, Bayern Münih gibi takımları arıyor. Fakat bu kulüpler Twitter üzerinde henüz beklenildiği kadar etkin değil. Bugün tahminlere göre dünya çapında 650 milyon destekçisi olan Manchester United, neredeyse altıda bir oranında taraftar sayısına sahip diğer bir İngiliz takımı Arsenal’in çok çok gerisinde.
Kulübün halkla ilişkiler müdürü Neil Liddle da bir sohbetimiz esnasında buna dikkat çekmiş ve yeni bir digital iletişim ve bağlılık stratejilerinin uygulamaya geçildiğini bize iletmişti.
Listede şaşırtıcı bir diğer konu da iki Türk takımı Galatasaray ve Fenerbahçe’nin dünya devlerini sosyal medyada geride bırakmaları ve ilk 10 içerisinde yer almaları. Bugün Galatasaray’ın 2,3, Fenerbahçe’nin ise 1,7 milyon Twitter takipçisi var! Üstelik Galatasaray’ın geçmiş yıllarda bu listenin zirvesinde yer aldığı ve bir anlamda dünyanın diğer kulüplerine de sosyal mecralara girmeleri konusunda yön verdiği gerçeği de bulunuyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) 2012 yılının ikinci çeyreği için yayınladığı ülkemizdeki toplam 18 milyon internet kullanıcı sayısına ait veriler dikkate alındığında bu rakamın neredeyse beşte bir oranında bir sayıda Galatasaray ve Fenerbahçe’nin Twitter takipçisi olması ülkemizde futbol taraftarlığına verilen anlamlar açısından dikkate değer bir veri.
Günümüzde Twitter’da en çok takipçisi olan kulüpler aynı zamanda da sosyal medyayı en efektif açıdan kullananlar. Sadece maç duyuruları, kulüp haberleri ile sınırlı kalmayıp bilet ve forma ödüllü yarışmalar, interaktif uygulamalar gibi çeşitli projelerle sürekli aktif olarak bu mecralarda yer alanlar. 


Diğer bir sosyal medya lokomotifi Facebook’a bakacak olursak, Twitter’daki gibi ilk iki sıra burada da Barcelona (40,8 milyon üye) ve Real Madrid (36,4 milyon üye) kulüplerine ait.
Futbolun gelir ve taraftar sayısı bakımından öne çıkan bu dev markaları Twitter’da bizi yanıltıyorlar. Nüfusunun yüzde 84’ü aktif olarak internet kullanan ve Twitter’ın en fazla kullanıldığı ilk dört ülkeden İngiltere’de en büyük futbol markası olan bir kulübün Twitter’da bu kadar geride kalmış olması şaşırtıcı. Burada taraftarın yaş ortalamasından internet kullanım alışkanlıklarına kadar elbette birçok yan etken var. Diğer bir detay da United’ın Twitter’da diğer kulüplere oranla çok daha yakın zamanda var olmaya başlaması. Üstelik kulüp de bu eksikliğin farkında.

Facebook rekabeti! 

Twitter’daki konumunun aksine Manchester United, Facebook’ta 31,9 milyon fan sayısı ile üçüncü sırada. Kulübün sosyal medyanın iki trendi arasında bu kadar farklı sıralamalarda yer almasının iki nedeni var. Biri Facebook’un Twitter’a göre daha eski bir sosyal medya platformu olması, diğeri ise Manchester United’ın Twitter’daki yeni yeni aktif olan varlığı.
Listenin ilk 10 sıralamasında Türk takımlarından 8 milyon fan sayısı ile sadece Galatasaray var. En yakın takipçisi 14’üncü sıradaki 6,3 milyon takipçiye sahip Fenerbahçe. Beşiktaş 3,8 milyon ile 23’üncü; Trabzonspor ise 495 bin üye ile 148’inci sırada. Dünya sıralamasında 32,4 milyon Facebook kullanıcısı olan Türkiye’de güncel rakamlarla birlikte yaklaşık 19 milyon kişi dört büyük kulüpten birinin Facebook fan sayfasına üyeler.
Dört büyüklerin sosyal medya kullanıcı sayısı sıralamasında Galatasaray ilk sırada yer alıyor. En yakın takipçisi ise Fenerbahçe. Beşiktaş ve Trabzonspor’un bu rakamlara ulaşması biraz zaman alacak gibi… Galatasaray’ın gerek yurt içi gerekse yurt dışı rakiplerine göre çok daha erken bir zamanda bu mecralarda aktif olarak yer almaya başlamasının bu farkta payı büyük.  


Dört büyüklerin sosyal medya kullanıcı sayısı sıralamasında Galatasaray ilk sırada yer alıyor. En yakın takipçisi ise Fenerbahçe. Beşiktaş ve Trabzonspor’un bu rakamlara ulaşması biraz zaman alacak gibi… Galatasaray’ın gerek yurt içi gerekse yurt dışı rakiplerine göre çok daha erken bir zamanda bu mecralarda aktif olarak yer almaya başlamasının bu farkta payı büyük.

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder