Taraftar, sporsever ya da endüstriyel futbolun
lügatimize soktuğu müşteri… Artık tüm bu sıfatları gölgede bırakan yeni bir
tanım var: Takipçi! Sosyal medya, futbolu da ele geçirdi…
11 kişilik basit bir takım oyunundan
bugün milyonları peşinden sürükleyen seküler bir din haline gelen futbolda her
şey çok hızlı değişiyor! Ne futbol kulüpleri eskiden olduğu
gibi spor faaliyetleri ile sınırlı dernekler, ne de oyuncular sadece yeşil
sahalarda yıldızlaşan isimler. Taraftarlık anlayışında da çok şey değişti.
Holigan, fanatik, taraftar, sporsever, seyirci ya da müşteri…
Futbolun artık ihtiyaç duyduğu koşulsuz destekleyen, ölümüne
sahiplenen duygusal taraftar değil; sporun galibiyeti gibi mağlubiyetini de
kabul edecek, daha mantıklı, daha sakin ve elbette daha zengin futbol
seyircileri. Değişim sadece taraftar profiliyle sınırlı kalmıyor elbette; artık
futbolda rekabetin de alanları değişti. Sadece tribünler değil teknolojinin
imkân verdiği her platform futbolseverlerin ablukası altında. Sosyal medyanın
tüm dünyayı etkisi altına almış popüler uygulamaları Facebook, Twitter,
Instagram ve Foursquare başta olmak üzere taraftar forumları ve futbol
blogları, mikro siteler ve tabii ki futbol kulüplerinin kendi web kanalları.
Zirvede
Barcelona
Bugün dünya çapında bin 197 futbol kulübünün toplam 28,7 milyon
Twitter takipçisi var. Bu sayı her geçen gün hızla artıyor. Uluslararası sosyal
medya araştırma şirketi Folos.im’e göre bu futbol kulüplerinin en başında 8,3
milyon takipçisiyle Barcelona geliyor. Bugün dünyanın en çok izlenen derbi maçı
El Clasico rekabetini burada da görüyoruz. Barcelona’nın hemen ardında 6,9
milyon takipçi ile Real Madrid yer alıyor.
Deloitte Futbol Para Ligi’ne göre en
çok gelir elde eden iki takım Twitter’da da başı çekiyor. Burada gözler ister
istemez Manchester United, Bayern Münih gibi takımları arıyor. Fakat bu
kulüpler Twitter üzerinde henüz beklenildiği kadar etkin değil. Bugün
tahminlere göre dünya çapında 650 milyon destekçisi olan Manchester United,
neredeyse altıda bir oranında taraftar sayısına sahip diğer bir İngiliz takımı
Arsenal’in çok çok gerisinde.
Kulübün halkla ilişkiler müdürü Neil Liddle da bir sohbetimiz
esnasında buna dikkat çekmiş ve yeni bir digital iletişim ve bağlılık
stratejilerinin uygulamaya geçildiğini bize iletmişti.
Listede şaşırtıcı bir diğer konu da iki Türk takımı Galatasaray
ve Fenerbahçe’nin dünya devlerini sosyal medyada geride bırakmaları ve ilk 10
içerisinde yer almaları. Bugün
Galatasaray’ın 2,3, Fenerbahçe’nin ise 1,7 milyon Twitter takipçisi var! Üstelik
Galatasaray’ın geçmiş yıllarda bu listenin zirvesinde yer aldığı ve bir anlamda
dünyanın diğer kulüplerine de sosyal mecralara girmeleri konusunda yön verdiği
gerçeği de bulunuyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) 2012
yılının ikinci çeyreği için yayınladığı ülkemizdeki toplam 18 milyon internet
kullanıcı sayısına ait veriler dikkate alındığında bu rakamın neredeyse beşte
bir oranında bir sayıda Galatasaray ve Fenerbahçe’nin Twitter takipçisi olması
ülkemizde futbol taraftarlığına verilen anlamlar açısından dikkate değer bir
veri.
Günümüzde Twitter’da en çok takipçisi olan kulüpler aynı zamanda
da sosyal medyayı en efektif açıdan kullananlar. Sadece maç duyuruları, kulüp
haberleri ile sınırlı kalmayıp bilet ve forma ödüllü yarışmalar, interaktif
uygulamalar gibi çeşitli projelerle sürekli aktif olarak bu mecralarda yer
alanlar.
Diğer bir sosyal medya lokomotifi Facebook’a bakacak olursak,
Twitter’daki gibi ilk iki sıra burada da Barcelona (40,8 milyon üye) ve Real
Madrid (36,4 milyon üye) kulüplerine ait.
Futbolun gelir ve taraftar sayısı bakımından öne çıkan bu dev
markaları Twitter’da bizi yanıltıyorlar. Nüfusunun yüzde 84’ü aktif olarak
internet kullanan ve Twitter’ın en fazla kullanıldığı ilk dört ülkeden
İngiltere’de en büyük futbol markası olan bir kulübün Twitter’da bu kadar
geride kalmış olması şaşırtıcı. Burada taraftarın yaş ortalamasından internet
kullanım alışkanlıklarına kadar elbette birçok yan etken var. Diğer bir detay da United’ın Twitter’da
diğer kulüplere oranla çok daha yakın zamanda var olmaya başlaması. Üstelik
kulüp de bu eksikliğin farkında.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder